DIY boekenlegger monstertjes

banner monstertjes

Ik lees erg veel, zo veel dat ik eigenlijk altijd een boekenlegger nodig heb maar die nooit kan vinden. Het andere probleem van boekenleggers is dat ik ze altijd kwijt ben, waar ik ze ook neerleg. Daarom vandaag een snelle en simpele, maar ook een leuke boekenlegger DIY!

Misschien willen jullie weten waarom ik vorige week niks heb gepost. Dat kan ik ook wel snappen eerlijk gezegd. Maar het antwoord hierop is dat ik gewoon geen tijd had. Ik had een ontzettend grote toets, en die wilde ik gewoon goed leren en maken. Bovendien had ik ook andere SO’s, huiswerk en een wiskunde proefwerk  dus dat kwam allemaal niet goed uit.

Maar laten we beginnen met de DIY! De stappen 1 t/m 6 zijn basis stappen voor een boekenlegger, de versiering zoals ik het deed mag je helemaal zelf bepalen!

 Benodigdheden

🐧Een A4 papier (eventueel van hard of gekleurd papier)

🐧 Liniaal

🐧 Schaar

🐧 Plakband

🐧 Decoratie (stickers, oogjes, beentjes, washi tape etc.)

20150524_174758

👉 Stap 1

 Als eerste pak je je schaar, het papier en de liniaal erbij. Leg het blad horizontaal, en vanaf de onderkant ga de 16 cm naar links en zet daar een stip(1). Vanaf dat punt ga je 8 cm naar boven en zet daar ook een stip. (2)

👉 Stap 2

Als je het blad nog steeds horizontaal hebt liggen zoals in stap 1, ga dan ook 16 cm naar boven (verticaal) en zet daar een stip (3). Vanaf deze stip zet je 8 cm naar rechts nog een stip (4).

20150524_174920

👉 Stap 3

Van 1 knip je naar 2 en vanaf 3 naar 4. Daarna knip je vanaf 4 naar 2. Doe dit zo dat je vanaf 4 naar links gaat, en als je onder de stip van 2 zit, naar boven knipt. Het resultaat hiervan in een soort ‘L’.

20150524_175015

Hier knip ik per ongeluk vanaf de tegenovergestelde kant!

👉 Stap 4

Je hebt nu de ‘L’ vorm. Leg de punt naar beneden zodat je nu een ‘V’ vorm hebt, of tenminste een iets smallere ‘V . Van deze ‘V’ vorm gaan we de hoekjes afknippen. Je ziet de twee hoogste punten, pak daar een van en draai het blad 180 graden. Van de ene punt knip je recht naar beneden, je hebt uiteindelijk dan een soort van hoekje afgeknipt. Doe dat ook bij de andere.

20150524_175449

👉 Stap 5

Deze twee hoekjes gaan we over elkaar naar binnen vouwen vouwen. Kies een hoekje en vouw deze naar binnen. Doe dat ook bij de ander zodat ze elkaar overlappen en je er je vinger onder kan steken.

banner monstertjes 2

👉 Stap 6

Tijd om te versieren! Ik mijn geval pakte ik er nog een A4-tje bij en begon ik oogjes, monden en eventuele andere versiersels te tekenen. De boekenlegger zelf verfde ik met waterverf in verschillende vrolijke kleuren! Maar ook de getekende dingen verfde ik hiermee. Deze knipte ik ook uit.

20150524_175732

👉 Stap 7

De laatste stap, plak de versiersels met plakband vast. Zo dat je je plakbandstukje zo oprolt dat hij overal vanaf de buitenkant plakt. Plak dit stukje dan ook op de achterkant van een decoratie en deze plak je dan op het monstertje.

Banner monstertjes 3

Dit is dan het eindresultaat! Ontzettend leuke, handige en creatieve monster-boekenleggertjes. Ze blijven goed zitten en gaan bij mij lang mee.

Wat vind jij van de monstertjes ?

Vrijdag gewoon weer een nieuwe post online!

underline blog

Geef een reactie

